PLATO-peters en meters uit de startblokken

“Fired up? Ready to go!”

Herinnert u zich nog deze iconische woorden van de toen nieuw verkozen president van de VS, Barack Obama? Het moet ongeveer het gevoel zijn dat de PLATO-peters en meters uit Vlaams-Brabant, Kempen en Mechelen hadden na een inspirerende tweedaagse in Leuven. Alle 41 peters en meters werden ondergedompeld in een waar PLATO-bad, klaar om elke kmo met groei-ambitie die dit jaar aan het project gaat deelnemen, met raad en daad bij te staan.

Peters en meters VB, ME, KE

“Het succes van PLATO valt of staat met de inzet van de peters en meters van het project.” Een waarheid als een koe. PLATO is dan ook niet voor niets een peterschapsproject. Al meer dan 25 jaar organiseren de verschillende Voka - Kamers van Koophandel in samenwerking met het Vlaamse Agentschap Innovatie en Ondernemen groepen over heel Vlaanderen, specifiek gericht op kmo’s met groeiambities.

Groepsdynamiek is de sleutel tot succes

Vanuit Voka zetten we sterk in op de profielen die onze kmo’s gaan coachen tijdens een PLATO-traject. Daarom laten we hen aan den lijve ondervinden hoe nieuwe PLATO-deelnemers zich voelen. Via verschillende methodieken uit de groepsdynamica komen zij te weten, hoe ze een groep op een efficiënte manier kunnen laten kennismaken. Dat kan door een korte voorstelling via een persoonlijk voorwerp, maar evengoed door een ludiek kennismakingsspel. De peters en meters hadden snel begrepen dat dit belangrijke momenten zijn voor een welslagen van een groep. Een leeromgeving waar vertrouwen heerst, is een krachtige leeromgeving.

Interwat? Intervisie!

Wat is nu de meest interessante methode om kmo-bedrijfsleiders van elkaar te laten leren? Sinds een aantal jaren gebruiken PLATO-peters en meters de intervisie-methodiek. Het concept is eenvoudig: je neemt een bestaande case of vraag uit de groep waarna alle deelnemers vragen kunnen stellen om de inhoud van de probleemstelling helder te krijgen. Vervolgens wisselen alle deelnemers van de intervisiegroep hun ervaringen met elkaar uit met de bedoeling om van elkaar te leren. De peters en meters spelen daarin vooral een coachende en/of modererende rol.

De boog kan niet altijd gespannen staan

Na een eerste dag zaten alle hoofden bomvol. Tijd om wat stoom af te blazen. Via een gesmaakte geleide wandeling door Leuven, georganiseerd door Leuven Leisure, belandden onze peters en meters in het restaurant De Kansel, waarna voor sommigen onder hen een memorabele nacht volgde.

En nu… aan het werk!

Na een verkwikkende (doch korte…) nachtrust in het Park Inn Hotel en een stevig ontbijt, zaten alle peters en meters weer vol enthousiasme uit te kijken naar het tweede deel van hun PLATO-bad. Vlaamse coördinator Jens Devos, die zelf bijna 15 jaar het gezicht was van het project in Oost-Vlaanderen, kaderde op een eenvoudige manier het project binnen het Voka-verhaal. Vooral het ambassadeurschap voor Voka en in het bijzonder PLATO werd door de aanwezigen niet licht opgevat. “Het is een hele eer om PLATO-peter of -meter te mogen zijn”, aldus Jens Devos. “We maken een verschil voor veel kmo’s die anders zonder klankbord aan het roer staan. Verschillende studies wijzen dat ook uit.”

Als slotakkoord van de tweedaagse werden de peters en meters ingedeeld in de verschillende groepen die vanaf 30 mei 2016 opstarten. Ze maakten alvast goed hun huiswerk en zijn helemaal klaar voor de Kick-off en de daaropvolgende eerste sessie. De meest gehoorde vraag was zonder twijfel: “Wanneer kennen we de kmo’s die in onze groep zitten?” Van honger gesproken.

Al goesting gekregen? Terecht!

Ben je een kmo-zaakvoerder in Vlaams-Brabant? Heb je groeiambities? Voel je vaak de nood aan een kwalitatief klankbord? Dan is PLATO hét lerende netwerk bij uitstek. Twijfel niet en schrijf je in voor één van de vele groepen in Vlaams-Brabant, Mechelen en de Kempen.

Op zoek naar meer informatie? Surf dan naar www.plato.be.

Interesse in een vrijblijvend kennismakingsgesprek? Contacteer gerust één van de PLATO-coördinatoren. Dan bekijken we samen waar PLATO een meerwaarde kan betekenen voor u en uw bedrijf.

Waar wacht u nog op?