Inspirerende sprekers 25 jaar PLATO

"PLATO is een uniek platform en een lerend netwerk van ondernemers voor ondernemers. Een vaste groep waar ondernemers elkaar vooruit stuwen en het beste in elkaar naar boven brengen. Dit onder leiding van m/peters. Waar ondernemers elkaar ondersteunen en strategische keuzes helpen maken, door kennis te delen en ervaringen uit te wisselen. Het uiteindelijke doel is professionalisering van het bedrijf.” aldus Hans Maertens – Gedelegeerd Bestuurder van Voka.

"25 jaar geleden haalde de toenmalige Kamer-directeur Karel Uyttersprot te Dendermonde, de idee bij Janssens Pharmaceutica. Waar grote bedrijven KMO-bedrijven ondersteunden bij het professionaliseren van hun bedrijf. Sterke KMO’s zorgde immers voor de grote bedrijven een betere samenwerking en was een win-win voor beide partijen. Na zovele jaren is dit nog steeds de kracht van PLATO. Elkaar ondersteunen, praktijkgerichte kennis, tips en advies mee geven en omzetten in de eigen bedrijfscontext.” Hans Maertens.

"Op dit ogenblik telt PLATO reeds meer dan 12.000 KMO-deelnemers en meer dan 2.000 m/peters. In totaal lopen er dit jaar 85 groepen van 15 deelnemers en meer  (samen meer dan 1.300 KMO-deelnemers) olv 224 m/peters. Deze groepen hebben samen meer dan 850 sessies in de loop van 2015. Concreet betekent dit dat er iedere dag een 100-tal KMO-deelnemers, m/peters en experts samen komen in de schoot van het Voka-netwerk.” Aldus Jens De Vos – Projectmanager PLATO van Voka.

Op 22 oktober 2015 werd deze verjaardag gevierd te Brussel. Het PLATO-netwerk was te gast bij het peterbedrijf Electrabel-GDF Suez. Mede dankzij de partners Bank J. van Breda & C°, Agentschap Ondernemen, Total en Reynaers Aluminium kon Voka een zeer inspirerend verhaal brengen. Alles stond in het teken van concrete tips en praktijkervaring die gedeeld worden met het netwerk. Zowel Electrabel-GDF Suez, CID Lines, Omega Pharma, Plopsa als Jaguar en De Wasbar brachten hun visie op samenwerken en hoe hen dit vooruit helpt in hun bedrijfsvoering.

Dat PLATO loont bewijzen heel wat studies die reeds uitgevoerd zijn door verschillende instanties waaronder universiteiten, business schools en accountancy kantoren. Telkens komt naar voor dat PLATO-deelnemers performanter presteren, betere financiële resultaten voor kunnen leggen en beter scoren in groei in aantal personeelsleden en toegevoegde waarde.